Naar Tissahamarama

donderdag 2 augustus 2012

Little Lands End, Little Adams Peak en Yala Np

Sri Lanka | 24/25-7 | 26-7 | 27-7 | 28-7 | 29-7 | 30-7 | 31-7 | 1-8 | 2-8 | 3-8 | 4-8 | 5/8-8 | >>

Pauw

Vandaag laten we Banderawela weer achter ons en gaan naar Tissahamarama in het zuidoosten. We bezoeken Little Lands End, Little Adams Peak en Yala NP.

Om 08.30 uur staat Ranjith met de auto voor hotel Banderawela. Een man in tropenpak, herinnerend aan de koloniale tijd, helpt ons met de koffers. We gaan eerst naar Little Lands End, een plek in de buurt van Banderawela, waar je een prachtig uitzicht hebt. Eigenlijk zouden we vandaag naar de Horton Plains gaan en na een wandeling van 9 kilometer bij het echte Lands End een kijkje gaan nemen. We kiezen echter voor deze optie omdat we dan meer tijd voor ons zelf hebben en het voor Gina minder inspannend is. Een ander voordeel is dat we morgen geen twee jeepsafari 's op één dag hoeven te maken.

Man in tropenpak

Little Lands End

LLE2

Uitzicht vanaf Little Lands End

LLE3

Gids en chauffeur Ranjith

We zijn al snel bij Little Lands End, even buiten Bandarawela. We zetten de auto bij een kleine tempel en lopen er in 15 minuten naar toe. Natuurlijk nemen we weer foto 's en ook Ranjith wil wel gefotografeerd worden. Het uitzicht is er mooi. Je kijkt op jungle, kleine dorpjes en landbouwgronden.

Common Garden Lizard

Een hagedis van de familie Agamen, de Common Garden Lizard (Calotes versicolor) zit lekker op te warmen op een steen. Ik kan er behoorlijk dichtbij komen, zodat ik alleen zijn kop op de foto krijg. Hij heeft een lange staart, maar die krijg ik er alleen van afstand op. Ranjith vindt het maar niets, want hij is bang dat ik van de rots afval. Ik vind het duidelijker minder eng en wil dit buitenkansje niet aan mij voorbij laten gaan.

Uitzicht

Locals

Op de terugweg komen we langs een klein hutje waar een mevrouw haar waren aanprijst. Ranjith kent haar dochter en vraagt of wij pennen bij ons hebben. Die nemen we normaal gesproken altijd mee, maar nu niet. Gelukkig heb ik wel een paar pennen in mijn fototas en die wisselen van eigenaar. Het meisje neemt ze dankbaar aan. Wij gaan op weg naar Little Adams Peak in Ella. Onderweg komen we nog langs een tempel en daarvan moet ik natuurlijk even foto 's maken van Ranjith.

Offers bij de tempel
Tempel

Small Adams Peak

Restaurantje

Omgeving van Ella

Tuincentrum

Na een eindje rijden komen we in Ella, een bekend toeristendorpje, waar van alles te beleven valt. Ranjith parkeert de auto voor restaurant Adam's Breeze en vandaar gaan we lopen naar Little Adams Peak. De omgeving is erg groen en bergachtig. We passeren een klein tuincentrum waar de bloemen vol in bloei staan.

Gina en Ranjith

Het is behoorlijk warm en hoewel de medicijnen hun werking lijken te gaan doen is het een hele klim voor Gina. We doen het, zo als we gewend zijn vanuit Oostenrijk, ieder op zijn eigen tempo.

Mooi uitzicht

Op deze berg zou Sita, de ontvoerde vrouw van Prins Rama, door de demon Ravana gevangen zijn gehouden in een grot. De apenkoning Hanoeman zou hebben geholpen om haar te bevrijden, aldus het vele eeuwenoude epos Ramajana, waarvan we ook in Thailand en Indonesië hoorden.

Tanige man

De oplossing om overtollig vet kwijt te raken, lijkt ons onderweg op een dienblaadje aangeboden te worden. Wanneer je hakhout van de berg afsleept, verdwijnt het vet als sneeuw voor de zon, getuige het lichaam van deze houthakker.

Palmeekhoorn

Een palmeekhoorn vliegt op en neer in de bomen, maar ik zie toch kans het tafereel vast te leggen.

Resort

Mooie bloemen

Mooi doorkijkje

Het luxe 98 Acres Ella-Resort is mooi gelegen met uitzicht op de Ella-gap, de opening tussen de bergen waar je tot aan Habantota aan de kust kunt kijken. Langs het pad staan mooie blauwe bloemen en er zijn mooie doorkijkjes naar de overkant van het dal.

Hans en Gina Mom

Ranjith en de jonge "gids"

Na enkele honderden traptreden komen we op de top van Little Adams Peak, waar het uitzicht tot ver in de omtrek reikt. Helaas is het al behoorlijk warm en heiig, zodat we in de verte slechts wazig zicht hebben. Dan maar weer eens een fotoshoot. Ranjith en de onderweg opgepikte jonge gids willen ook wel even poseren.

OP de terugweg

Adam 's Breeze

De terugweg bergafwaarts is minder inspannend en al genietend, komen we bij restaurant Adam 's Breeze waar de auto staat. Helaas is de drank niet gekoeld, want ze zijn aan het electriciteitsnet bezig. Desondanks smaakt het goed, hoewel Gina het houdt bij zelfmeegebracht water. Gelijktijdig zie ik door het open raam diverse vogels vliegen, waaronder twee Layards Parakeets en een Oriental White-Eye.

Little Admas Peak in het midden

Waterval

We verlaten Ella en gaan op weg naar Tissahamarama. In het dal zien we Little Adams Peak, maar nu vanaf de zuidkant. Even verderop ligt de Rawanawaterval, waar we even stoppen voor een foto. Twee irritante (half-)edelstenenverkopers weten we met enige moeite af te schudden.

Meertje net voor Tissahamarama

Even voor Tissahamarama passeren we een meertje met een Boeddhabeeld in het water en - je raadt het al - we stoppen voor een foto. Ik vind het niet erg, want een klein stukje terug zie ik een Slangenhalsvogel, een nieuwe vogelsoort, die ik aan mijn lijsje toevoeg.

Het Chandrika Hotel

Chandrika Hotel

Rond lunchtijd komen we aan in het Chandrika Hotel in Tissahamarama. Het is een leuk hotel waar de kamers rond de goed verzorgde tuin zijn gelegen. We lunchen nog in het mooi ingerichte restaurant van het hotel en ik ga nog een klein poosje bij het zwembad zitten lezen. De bijeneters in de boom boven mijn hoofd maken constant uitvallen naar insecten. Een leuk gezicht, dus veel lezen doe ik niet.

Green Bee-Eater

Om 15.00 uur staat de jeep die ons mee zal nemen naar Yala NP voor het hotel. We stappen in en rijden in een half uurtje naar de ingang van het park. Deze keer krijgen we geen extra gids mee, maar de chauffeur van de jeep weet zelf genoeg van de dieren hier. Als één van de eerste waarnemingen zien we een adulte en juveniele Green Bee-Eater op een draad langs de weg zitten. Prachtige vogels zijn het.

Pied Kingfisher
Wild Boar
Indian Grey Mongoose

Op dezelfde plek zitten nog twee vogels. De Bonte IJsvogel, half verborgen achter een tak, waar de chauffeur naar wijst zie ik na lang kijken uiteindelijk wel; de vogel die Ranjith in het vizier heeft, zie ik zelfs na lang zoeken niet, dus wie weet is dat wel een gemiste soort. Een wild zwijn zit half verscholen achter de struiken en zoekt naar voedsel. Even later zie ik een Indian Grey Mongoose door het terrein lopen.

Interessant poeltje

Spponbill, Spotbilled Pelican and Painted Stork

Bij het volgende plasje onderscheiden we vanuit de best wel oude en basaal uitgeruste jeep (met afbeelding van Boeddha natuurlijk) Spoonbill, Painted Stork, Black-Headed Ibis, Red-wattled Lapwing en Grey Heron. Als we inzoomen zien we ook nog een paar Spotbilled Pelicans.

Poeltje

Black-Headed Ibis

Great Egret

Elk poeltje heeft weer nieuwe verrassingen. Een Heilige Ibis en een Grote Zilverreiger delen het territorium.

Kleine Groene Bijenter

Rijdend tussen de struiken zit er opeens een Kleine Groene Bijeneter in de takken. Ik slaag erin een paar mooie opnamen te maken.

Meertje

In de jeep

Vanuit de jeep hebben we de mogelijkheid om alle kanten op te kijken. Daar hebben we geluk mee, want er zijn ook luxere jeeps, waar je op een soort hoogzit plaats kan nemen, maar dan kun je niet gaan staan en ook niet achterom kijken.

Buffels

Krokodil

Zwemmen is niet aan te raden, want het wemelt er van de dieren. Een buffel zal misschien geen problemen opleveren, maar overal kunnen krokodillen opduiken.

Eurasian Spoonbill

Asian Openbill

In plasje nummer zoveel is een lepelaar op zijn gemak en op zijn karakteristieke wijze aan het foerageren. Een Asian Openbill heeft er iets opgevist en houdt het stevig vast met zijn typische snavel.

Spotted Deer

Zo 'n honderd meter rechts van ons staat een roedel Spotted Deer alert tussen de bomen. Als we eenmaal zijn gestopt gaan ze er snel vandoor.

Olifant

Olifant in Musk

Olifantenrots

Krokodil

Voor ons uit zien we tussen de lange schaduwen van het late middaglicht een eenzame oilifant het pad oversteken. Even later staan we naast het immense dier dat waarschijnlijk in "musk" is, dat wil zeggen dat hij opgewonden is en op zoek is naar vrouwtjes. Oppassen geblazen dus. Van de olifantenrots in de verte hebben we niets te vrezen. De krokodil in het water voor ons ziet er wel vervaarlijk uit.

Steltkluut

Pheasant-tailed Jacana

Een Steltkluut weerspiegelt in het water als hij staat te wachten op een volgende prooi. Steltkluten komen ook in Nederland voor, maar de Phaesant-tailed Jacana zie ik hier in Sri Lanka voor het eerst.

Rose-ringed Parakeet
White-browed Fantail

White-throated Kingfisher

Wanneer ik een White-throated Kingfisher op de foto zet, die in een struik zit waaronder een Rose-ringed Parakeet en een White-browed Fantail in de modder naar voedsel scharrelen, zie ik misschien wel de mooiste vogel van de reis: een Asian Paradise Flycatcher. Met zijn lange staartveren fladdert hij plots door het beeld om binnen enkele seconden weer achter de struiken te verdwijnen. Helaas kan ik er geen foto van maken, maar het beeld op mijn netvlies is toch één van de mooiste van deze reis.

Olifant

Plotseling breekt er vlak achter ons een olifant door de struiken. Het is dezelfde olifant als zojuist. Al urinerend wandelt hij van ons weg op het zandpad.

Kleine Groene Bijeneter

Op bijna elke oever zie je ergens wel een krokodil. Een juveniele Kleine Groene Bijeneter landt bijna onder de jeep. Helaas zit hij niet lekker in het licht, maar ik schiet toch enkele plaatjes.

Grijze Langoer

Een Grey Langur en enkele familieleden van hem zitten verscholen tussen de doornstruiken. Met hun zwarte gezichten en de opstaande haren rond hun voorhoofd zijn het grappige beesten.

Slangenhalsvogel bij Krokodil

Een Slangenhalsvogel staat op de oever van een poeltje. Of hij zich bewust is van de krokodil die een meter naast hem ligt weet ik niet, maar het lijkt mij niet echt een veilige plek om als uitkijkpost te gebruiken.

Meertje

Sambar Deer

Krokodil

Een jeepsafari duurt zo 'n drie uur en in die tijd kun je aan een behoorlijk aantal diersoorten komen. Zelfs aan het einde van de tocht zien we nog nieuwe soorten. Een Sambarhert komt uit de struiken om zich te voegen bij twee soortgenoten die al water staan te drinken. Ongevaarlijk is het niet, want ook dit watertje heeft zijn krokodillen. Eén ervan ligt met open bek op de kant.

Olifantenrots

Als we de kust naderen zien we in de verte weer de olifantenrots liggen.

Pauwen

Pauwen zijn in Sri Lanka een algemene soort. Ze zijn zelfs op het platteland vlakbij bewoonde gebieden te zien. Om de een of andere reden beschouw ik ze als exoot, maar hier zijn ze toch echt wild!

White-browed Fantail

De chauffeur van de jeep weet de locatie van een nest vlak langs de weg. Een paartje White-browed Fantail heeft een mooi rond kommetje gemaakt op een doornige tak. De ouders vliegen af en aan en voeren de twee jongen o.a. een libelle. Jammergenoeg komen er meerdere jeeps langs, op weg naar een kudde olifanten, die ik vanwege het tegenlicht minder interessant vind. Omdat we in de weg staan, vertrekken we sneller dan ik zelf zou willen, maar ik kan toch een paar plaatjes maken. Helaas is het vrij donker en de meeste mislukken.

Spotted Deer

Een klein groepje Spotted Deer passert de jeep. De herten zijn behoorlijk schuw hier in het park, maar dit exemplaar loopt langzaam om ons heen.

Drinkplaats luipaarden

Dan is er even hectiek. Er is een Luipaard gezien. Als we op de plek komen is hij echter in het struikgewas verdwenen en laat hij zich niet meer zien. De chauffeur van de jeep rijdt speciaal voor ons naar een nabijgelegen poel, waarvan hij weet dat de luipaarden deze als drinkplaats gebruiken en er vaak tegen de avond zijn te vinden. We rijden met de 4-wheeldrive over de gladde, maar ongelijke rotsbodem, dus dat is op zich al een klein avontuur. We zien echter geen glimp van de mooie roofdieren, die hoog op ons wensenlijstje staan. Jammer, maar het is niet anders.

Buffel in poeltje

We verlaten het park. Een Lesser Adjutant, een bedreigde reigersoort, staat langs de waterrand waar een buffel nog een bad neemt in het late middaglicht en weldra valt de duisternis in. Door het zoeken naar het luipaard zijn we langer gebleven dan de bedoeling was en moeten via een omrijden via een andere poort. Het is dan ook al pikkedonker als we weer op de weg naar Tissahamarama komen. Vandaag was een erg leuke dag met mooie natuur en erg veel dieren. Na een goed diner in het mooie restaurant van het Chandrika Hotel proberen we nog wat te lezen, maar ik val al snel in slaap na zo 'n lange dag in de buitenlucht.